دوازده سال بعد نظام‌هاي غربي و قدرت‌هاي جهاني ازهم ميپاشد
تهيه وتنظيم ازرا د مرد تهيه وتنظيم ازرا د مرد

سال‌٢٠١٨ سرآغاز فروپاشي نظام‌هاي غربي و قدرت‌هاي جهاني و سرآغاز گسترش هرج و مرج و بحران در مناطق آفريقا، آسيا و خاورميانه است". آدميرال كريس باري، يكي از مقامات ارشد وزارت دفاع انگليس و رييس انجمن پژوهش‌هاي سياسي اين وزارت‌خانه با انجام ارزيابي از تغيير و تحولات كنوني جهان‌ و ارايه‌ي برخي از قرائن و ادله‌ي ملموس، آينده‌ي كشورهاي بزرگ جهان را اين چنين پيش‌بيني كرده است.

آدميرال باري با ارايه‌ي مقاله‌اي در روزنامه‌ي ساندي تايمز تحت عنوان "سال ‌٢٠١٨، سرآغاز فروپايشي غرب و قدرت‌هاي جهاني" گزارش تحقيقات خود را اين چنين منتشر ساخت:

چه زماني هرج و مرج‌هاي جهان آرام مي‌شود؟ چه زماني ابرقدرت‌هاي جهان زوال پيدا خواهند كرد؟ اين سوالات، سوالاتي هستند كه متفكرين، تئوريسين‌ها، تحليل‌گران و سياست‌مداران جهان بارها و بارها از خود پرسيده‌اند و به دنبال پاسخ به اين سوال‌ها هستند. تمام انجمن‌هاي پژوهشي جهان به صورت‌هاي متفاوت براي دست يابي به پاسخ تقريبي اين سوالات تحقيقات گسترده‌اي را انجام داده‌اند كه از جمله‌ي اين مراكز، پژوهشكده‌ي وابسته به وزارت دفاع انگليس است. براساس تحقيقات به عمل آمده توسط اين پژوهشكده و ارزيابي وضعيت كنوني جهان مشخص شد كه طي ‌٣٠ آينده جهان در معرض تحولات ريشه‌يي قرار خواهد گرفت، تحولاتي كه به نوبه‌ي خود مي‌تواند منجر به انقراض بسياري از قدرت‌ها و حتي تيره‌هايي از بشريت شود و موجي از هرج و مرج را در برخي از مناطق جهان چون آفريقا، آسيا و خاورميانه به راه اندازد . براساس آمار‌ها و تحقيقات دقيقي كه توسط پژوهشكده‌ي سياسي وزارت دفاع انگليس و دانشگاه سلطنتي انگليس انجام گرفته طي ‌٣٠ سال آينده جمعيت جهان به ‌٤/٨ ميليارد نفر خواهد رسيد و با آغاز سال ‌٢٠٣٥، ‌٦٨ درصد از اين جمعيت از اين جهت مي‌توانند در مناطق آشوب زده و پر هرج و مرج زندگي كنند كه اين وضعيت در كشورهاي توسعه يافته بيشتر مشاهده خواهد شد .  هم‌چنين بر اساس ارزيابي‌هاي انجام شده بسياري از مناطق جهان به خصوص مناطق شمالي آفريقا كه كشورهاي عربي در آن قرار گرفته‌اند، مناطق شمالي چين، مناطق موازي با نيپال از جنوب آسيا تا غرب اندونزيا و نيز شرق چين با تغيير و تحولات خطرناكي مواجه خواهند شد كه از جمله اين تحولات، گسترش آفت‌هاي كشاورزي، افزايش ميزان از دست رفتن آب‌ها، افزايش گروه‌هاي تندرو، گسترش بيكاري ميان جوانان، وقوع سيل‌هاي بزرگ و بالاخره وقوع حالت‌هايي از قطحي در ميان قشر فقير اين مناطق است . هم‌چنين نتايج اين تحقيقات نشان مي‌دهد كه فاصله زماني‌ سال ‌٢٠١٢ تا ‌٢٠١٨ پايه‌هاي قدرت ابر قدرت‌هاي مطرح جهان سست مي‌شود و سرآغاز فروپاشي اين قدرت‌ها در اين فاصله‌ زماني انجام خواهد گرفت و به دنبال آن كشورهايي چون هند، چين، برزيل و ايران برخواهند خاست و تلاش خواهند كرد كه با تضعيف قدرت آمريكا اين كشور را از سردمداري جهان كنار گذارند و به تك قطبي بودن جهان توسط اين كشور پايان دهند . در ادامه‌ي اين مطلب آمده است:

كشاكش و درگيري ميان كشورهاي فوق با گسترش فعاليت گروه‌هاي شبه نظامي، گروهك‌هاي تروريستي و گروه‌هاي خارج از نظام هاي حكومتي در جهان همراه خواهد بود و همين امر نوعي از هم گسيختگي در قانون اساسي كشورهاي جهان ايجاد خواهد كرد و اين امر به نوبه‌ي خود در خروج كنترل مناطق مرزي از دست نظام‌هاي حاكم كمك خواهد كرد و نقل و انتقال گروه‌هاي تروريستي، گروه‌هاي شورشي و جنايتكاران جنگي و غير جنگي ميان كشورهاي متفاوت آسان خواهد شد. جالب‌تر از آن اين است كه در اين فاصله‌ي زماني پديده‌ي دزدي دريايي در مناطقي از درياي مديترانه و نيز مناطقي از سواحل اطراف اروپا آغاز مي‌شود و اين مناطق براي بسياري از دريانوردان و فعاليت‌هاي دريايي پر مخاطره خواهد شد .

همچنين براساس‌ ارزيابي‌هاي انجام شده در اين تحقيق، رقابت ميان كشورهاي در حال توسعه براي دست‌يابي به فن آوري پيشرفته‌ي نظامي گسترش خواهد يافت و اين كشورها براي دست‌يابي به فن‌آوري نظامي از تمام توانايي‌هاي مالي و سياسي خود استفاده خواهند كرد . هم چنين در اين تحقيق نشان داده شده كه موضوع مهاجرت و گسترش آن در غرب يكي از تهديدات اصلي براي فروپاشي اين نظام‌ها محسوب مي‌شود و اين موضوع مي‌تواند منجر به تكرار حادثه‌ي سقوط امپراطوري روم غربي در قرن‌هاي چهار و پنج ميلادي شود، همانطور كه اين امپراطوري پس از حمله‌ي گسترده‌ي بربرها سقوط كرد و بربرها از شمال آفريقا وارد مناطق روم قديم شدند. اگر بخواهيم وضعيت روم قديم و كشور انگليس را مقايسه كنيم مي بينيم كه در حال حاضر بيش از ‌٧٠ تيره‌ي مختلف از مهاجرين در اين كشور مستقر هستند و انجمن اقتصاد انگليس در آخرين گزارش خود نسبت به ادغام اين تيره‌هاي مهاجر با ساكنين اصلي هشدار داده زيرا در حال حاضر انگليس به بزرگترين كشور مهاجرپذير تبديل شده است و تنها در سال ‌٢٠٠٤ بيش از نيم ميليون مهاجر وارد اين كشور شده‌اند.

ادميرال باري در پايان اين مقاله كه گزيده‌اي از تحقيقات انجام شده‌اش را ارايه داده، مي‌آورد: به هر حال جهان در حال تغيير است و گاهي اين تغييرات روند رو به سرعتي را طي مي‌كند و گاهي اين تغييرات به كندي انجام مي‌گيرد اما آنچه كه مشخص است آن است كه با توجه به تغيير و تحولات فعلي كشورهاي جهان بسياري از اين ارزيابي‌ها ممكن است به سرعت محقق شوند. براي جلوگيري از تحقق بسياري از اين بحران‌ها بايد به فكر راه چاره‌اي درست باشيم كه اين راه‌حل تنها و تنها با ارزيابي دقيق و تحقيقات گسترده امكان پذير است.

منبع :ايسنا

 

 


July 10th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی